
Pitanje koje često čujem od roditelja je:
“Koje boje, papire i kistove da ponudim svom djetetu?”
Na to pitanje je samo naizgled jednostavno odgovoriti.
Ako primjerice djetetu stalno nudite drvene bojice i A 4 bijeli papir, možda će mu s vremenom dosaditi pa neće toliko često prihvaćati takvu ponudu igre. A vi ćete pomisliti da „ne voli baš crtati“. Možda će vaše dijete jer jako voli bojati, prihvaćati bojice i dalje, no zašto mu ne biste ponudili novi likovni pribor kako bi dodatno potaknuli razvoj fine motorike, vizualne percepcije, usvajanje novih vještina, kritičko promišljanje tokom istraživanja i eksperimentiranja, razvoj samopouzdanja savladavanjem nove vještine?
Ako ste pak djetetu dali kist i vodene boje u preranoj dobi, dok mu je taj proces i tehnika preteška- možda se dogodilo da je izgubilo zanimanje za tu aktivnost. Moguće je pritom da uz naša prevelika očekivanja dijete gubi samopouzdanje jer misli- ja ovo ne mogu, a mama misli da bi trebao/la.
Evo nekoliko konkretnih smjernica kako bih vam olakšala da odaberete prvi likovni pribor za malu djecu, kako postepeno uvoditi složenije materijale i kako izbjeći najčešće pogreške.
Za početak ponudite široke, drvene bojice ili debele pastele koje dijete lako može držati malim šakama. Kombinirajte s velikim papirom koji zalijepite za stol ili podlogu. Ako dijete još sve stavlja u usta i ne pokazuje interes za trag, pričekajte par tjedana i pokušajte ponovno. Uložite u kvalitetnije, netoksične bojice koje ostavljaju vidljiv trag uz minimalan pritisak.
Kada dijete prođe oralnu fazu i manje stavlja predmete u usta, možete uvesti tempere za slikanje prstima. Koristite veći papir, kartonske kutije ili karton kao podlogu. Jedna boja je sasvim dovoljna za početak.
To je odličan materijal koji pruža taman dovoljno otpora za malene ručice i lako se oblikuje. Ja vam mogu ponuditi prirodni plastelin ( bez umjetnih boja, konzervansa i mirisa), pa ako koji komadić zaluta u usta, znate što je u njih zalutalo – no preporučam da dijete izađe iz oralne faze zbog mogućnosti gušenja sitnim djelićima.
Možete ga nabaviti ovdje.
Kad dijete ima malo razvijeniju motoriku i bolje koordinira pokrete, ponudite kraći, širi kist i tempere. Idealne su one u većim kutijicama (npr. IKEA, Primo), a ne one iz školskih setova jer ne želite djetetu ponuditi samo kapljicu boje.
Kada dijete dobro barata kistom, može se okušati u vodenim bojama. Pazite da boje budu jarke i kvalitetne, a čašica s vodom stabilna.
Flomastere ponudite kad dijete razumije da se crtanje odvija samo na papiru (ili barem većinu vremena 😅). Odaberite flomastere širokog vrha i nekoliko osnovnih boja.
Glina se nabavi u hobby dućanima i vrlo je jednostavna za korištenje, a djeci bude zanimljiva njezina struktura i mogućnosti „građenja“ – trodimenzionalnog oblikovanja. Uratci se mogu i posušiti, no neće biti jako čvrsti ako su tanki. Namakanjem u vodu opet se dobije glina podatna za oblikovanje. Stavila sam je na zadnje mjesto jer je dobro da je djeca ne stavljaju u usta, a potrebne su i malo jače ručice da je oblikuju.
Ako vaše dijete često crta i ima želju prikazati određene motive (ljude, vozila, životinje…) ponudite:
Glinamol – brzosušeći glinamol je zanimljiv jer se uradci mogu lako osušiti, kasnije bojati, no dosta brzo treba s njime raditi jer se brzo suši i sklon je pucanju
Grafitnu olovku – idealna za precizne crteže i detalje
Flomastere i bojice – za motive s tankim linijama
Tempere i vodene boje – za šira područja, pejzaže, apstraktne slike
Ugljene štapiće– za zanimljive nove efekte
Za mlađu djecu birajte osnovne boje, kvalitetne materijale i alate koje mogu lako držati malenim rukama.
Kist za tempere: čvrst, kratak, ravno odrezane dlake.
Kist za vodene boje: mekan, duži, za nježnije poteze.
Izbjegavajte plastične kistove iz jeftinih setova – oni samo frustriraju i djecu i vas.
Pripremite radni prostor tako da nered nije problem – neka dijete ima svoju podlogu i odjeću koju smije zapackati, a više savjeta kako si to olakšati pročitajte u ovom tekstu.
Kombinirajte tehnike: djeca mogu nacrtati konture flomasterom ili pastelama pa obojati vodenim bojama.
Za apstraktne radove ili miješanje boja birajte kombinacije koje daju lijepe nijanse: plava + žuta = zelena, crvena + bijela = roza…
Ako ponudite sve tri osnovne boje odjednom, pripremite se na „50 nijansi smeđe“ 😅
Nadam se da su vam ovi savjeti pomogli da se ohrabrite i lakše upustite u istraživanje kreativnog svijeta vašeg predškolarca. Ako imate pitanja, javite se – tu sam da podržim vas i vašu malu kreativnu ekipu!